Thursday, May 19, 2011

Ingat Pada Allah, Allah Ingat Pada Kita..

Yang sebenar-benarnya, saya baru sahaja balik dari test chemistry 320. Haiiiissshhh. berdebar je rasanya before nk masuk lecture hall tadi. Dan sememangnya, saya hanya study dlm 2-3 sahaja. Tapi, bukan itu main point nya. Main point nya adalah, ketenangan itu, Allah yg campakkan dlm hati kita. Bukan nk kata lah kan.. kalau study 2-3 hari, secara logic nya, sempat kah nk abes cover dua lecture notes yg tebal-tebal semacam tu? Itu belum kira masa nk digest and paham + hafal lg kan.. Tapi, Allah dah bagitahu....

"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku"
(Al-Baqarah: ayat 152)

Semenjak peristiwa FINAL test Green Chemistry tempoh hari, saya terfikir. Di manakah letaknya harapan dan sandaran ku? Saya lebih menumpukan perhatian pada hafalan-hafalan dan bacaan-bacaan yg sebetulnya, siapa yg mengizinkannya? Hanya Allah yg dapat berbuat demikian. Sesungguhnya, hanya Dia lah yg bisa memberi rezeki kepada sesiapa yg dia kehendaki. Rezeki itu tidak kiralah dari segi apa. Dan dari perspektif kali ini, rezeki ilmu.

Maka dengan ini, saya ingin berpesan kepada semua terutamanya pada diri sendiri, supaya tetapkanlah Allah sebagai tempat kebergantungan dan tempat menyandarkan harapan kerana hanya Dia lah yg berkuasa, yg Maha Besar dalam menjadikan sesuatu perkara terlaksana hanya dgn "Kun fayakun".

Meminta kepada manusia, manusia bisa jemu. TETAPI, meminta kepada Allah, Allah sedia mendengar dan memberi. Selangkah kita kepada Allah, 1000 langkah Allah berlari kepada kita. Bersyukurlah kita sebagai hamba-Nya. Allah sayaaaaaaaaang pada kita.

No comments: